Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Defense Of The Ancients 2 (DOTA2)

Zasady gry

Wprowadzenie do gatunku MOBA.


Termin MOBA („Multiplayer Online Battle Arena”) został wymyślony przez twórców gry League Of Legends (LOL) aby ochrzcić gatunek gry, który już wcześniej zapoczątkowała gra Dota-Allstars (mapa do Warcraft3). Gry typu MOBA są zbudowane w podobny sposób. Jest to średniej wielkości mapa podzielona w poprzek najczęściej rzeką.

W dwóch narożnikach mapy stoją bazy, w których startują gracze a wewnątrz baz znajduje się budynek, który przeciwna drużyna musi zniszczyć aby wygrać mecz.
Do każdej bazy wchodzą trzy wejścia, które połączone są ścieżką (zwaną „lane”) z bazą przeciwnika:

Każda strona konfliktu (w dota2: Radiant / Dire) składa się z pięciu graczy, każdy gracz kontroluje jednego bohatera. Na liniach znajdują się defensywne wieże, które należy niszczyć w odpowiedniej kolejności (atakować można tylko wieżę wysuniętą najdalej na odnodze).


Na każdym „lejnie” co minuta pojawia się grupka „creepów”, które automatycznie przemieszczają się w kierunku bazy przeciwnika, atakując napotkane wrogie cele. Są to jednostki piechoty wspomagane przez jednostki dystansowe oraz maszyny oblężnicze.

Gra polega na początkowym wspomaganiu jednostek które się automatycznie spawnują w naszej bazie i maszerują przeciwko wieżom wroga, dzięki czemu nasz bohater staje się coraz silniejszy poprzez zdobywanie doświadczenia oraz złota, za które kupujemy przedmioty do naszego ekwipunku.

Menu gry i ustawienia


Po uruchomieniu gry istotną rzeczą jest zapoznanie się z interfejsem menu głównego. Valve dołożyło starań, aby interfejs ten był jak najbardziej intuicyjny i niezbyt kłopotliwy do zapoznania.
Na tym etapie, należałoby wspomnieć, że jest on (zarówno jak i sama gra) spolszczony. Aby uruchomić grę w języku polskim, wystarczy ustawić język platformy Steam na język polski:

Zakładka „Steam” -> „Settings” -> „Interface” -> [Select language] -> „Polski (Polish)”

Ze względu na charakter tego poradnika nie będę opisywał wszystkich elementów menu. Warto jednak udzielić tutaj kilku porad.

Bardzo ważne jest zapoznanie się z dostępnymi „Ustawieniami”
(ikona zębatki w lewym górnym rogu ekranu)

Wybór bohatera


Po wczytaniu mapy zobaczymy panel wyboru postaci. Domyślnie jest on ustawiony na widok kart bohaterów. Klikając na ikonę „Widok siatki” (lub po naciśnięciu klawisz CTRL) możemy zobaczyć na ekranie wszystkie dostępne postacie. W widoku tym, postacie są domyślnie posortowane według ich atrybutów głównych:

lewa kolumna – Siła | środkowa kolumna – Zręczność | prawa kolumna – Inteligencja

Atrybuty:
W grze dostępne są trzy atrybuty, które podnoszą się automatycznie gdy nasza postać awansuje na wyższy poziom. Kiedy to się stanie możemy także zwiększyć atrybuty, wybierając „Atrybuty+2″ zamiast Umiejętności.
Niektóre przedmioty również podbijają statystyki naszych atrybutów.

* STR (Strenght) – Siła.
Najczęściej jest atrybutem głównym bohaterów walczących w zwarciu. Każdy punkt siły podnosi liczbę punkty życia oraz ich pasywną regenerację.

* AGI (Agility) – Zręczność.
Cechuje bohaterów dystansowych lub assassinów (wręcz).
Każdy punkt zręczności podnosi szybkość ataku oraz pancerz.

* INT (Intelligence) – Inteligencja.
Atrybut dla magów, którzy bazują na swoich umiejętnościach.
Każdy punk inteligencji podnosi liczbę punktów mana oraz ich pasywną regeneracją.

Atrybut główny bohatera dodatkowo z każdym punktem, zwiększa nasze obrażenia .

Interfejs Gracza


Umiejętności:
Przeważnie, każda z postaci ma do wyboru cztery umiejętności.

Dzielą się one na:

* Pasywne – Działająca cały czas, nie wymagająca używania (np. aura, szansa na unik).
* Aktywne – Umiejętność, którą należy użyć kosztem punktów mana. Celem może być przeciwnik, sojusznik lub punkt na mapie. Niektóre z tych umiejętności można włączyć/wyłączyć klikając na ich ikonie prawym klawiszem. Umiejętności aktywne często posiadają „cooldown” czyli czas potrzebny do ponownego użycia.

Warto również wspomnieć o umiejętnościach:
Channeling – Są to umiejętności wymagające pewnego czasu przy użyciu . Ich efekt może zostać przerwany/całkowicie powstrzymany.

Najpotężniejszą oraz unikatową umiejętnością każdego bohatera jest Ultimate (w skrócie ulti).
Kolejne poziomy umiejętności ULTIMATE dostępne są po osiągnięciu poziomu postaci: 6/11/16.
Trzeci poziom jest maksymalny. Niektóre jednak można podnieść o poziom wyżej zakupując przedmiot: Aghanim’s Scepter.

Na obecnym poziomie nasz bohater może wybrać umiejętność I, II, III lub też wykorzystać poziom do zwiększenia pasywnych atrybutów (każdy +2). W przypadku gdy wybierzemy umiejętność pierwszą, kolejny poziom tej umiejętności staje się dostępny dopiero na trzecim poziomie. Na pierwszych poziomach naszej postaci nie można inwestować wyłącznie w jedną umiejętność.